ΜΗΤΡΙΚΟΣ ΘΗΛΑΣΜΟΣ & ΟΦΕΛΗ

Ο θηλασμός προφανώς δεν αποτελεί νέο ζήτημα, ωστόσο τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια αύξηση της δημόσιας υποστήριξης των γυναικών που θηλάζουν. Γνωρίζατε ότι η πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου στη χώρα μας, είναι αφιερωμένη στην ευαισθητοποίηση σχετικά με τον θηλασμό;

Οι προσωπικές στιγμές ανάμεσα στην μαμά και το μωρό έχουν σημαντικά οφέλη για τη διατροφή και την υγεία τόσο για τη μητέρα όσο και για το παιδί, αλλά δυστυχώς δεν είναι σε θέση να το κάνουν όλες οι γυναίκες – κάτι που μπορεί να δημιουργήσει μεγάλη σύγχυση και ακόμα και να στιγματίσει κάποιες γυναίκες.

μητρικός θηλασμός & οφέληΣκοπός μας είναι να ενθαρρύνουμε τις γυναίκες να πάρουν την καλύτερη απόφαση για το σώμα τους και τα μωρά τους, οπότε ας ρίξουμε μια ματιά στις συνθήκες που θα μπορούσαν να αποτρέψουν τις γυναίκες από το να θηλάσουν, στο πως να τροφοδοτήσουν τον οργανισμό τους σωστά ώστε να έχουν γάλα και στα πολλά οφέλη για που έχει ο θηλασμός, τόσο για την υγεία της μαμάς όσο και του μωρού.

Η Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας συστήνει στις γυναίκες να θηλάζουν αποκλειστικά τα μωρά τους για τους πρώτους έξι μήνες της ζωής τους και στη συνέχεια να συνεχίσουν να συμπληρώνουν την διατροφή του μωρού με μητρικό γάλα για τουλάχιστον 12 μήνες. Το μητρικό γάλα αποτελεί την φυσική και αδιαμφισβήτητα την ιδανικότερη τροφή για το μωρό, εξασφαλίζοντας του την ιδανική αύξηση, ανάπτυξη και υγεία. Υπερέχει σε σύγκριση με όλα τα υπόλοιπα γάλατα που χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατά του, διότι:

  • Περιέχει την ιδανική ποσότητα και ποιότητα θρεπτικών συστατικών και είναι απόλυτα προσαρμοσμένο στις ανάγκες του βρέφους. Επίσης, μεταβάλλεται συνεχώς για να καλύψει τις ανάγκες του μωρού, καθώς αυτό μεγαλώνει.
  • Μεταφέρει αρώματα και γεύσειςαπό τη διατροφή του γονέα στο παιδί διευκολύνοντας την εξοικείωσή του με τις καινούριες τροφές που θα προστεθούν αργότερα στη διατροφή του.
  • Βοηθά ώστε να έρθει το βρέφος σε επαφή με ίχνη από τις τροφές που καταναλώνει η μητέρα, και να αποκτήσει έτσι το έντερό του σταδιακά ανοχή σε αυτές.

Το μητρικό γάλα αποτελείται κατά 85 % από νερό, ενώ περιέχει 3 – 5 % λιπαρά, 0,8 – 0,9 % πρωτεΐνη, 6,9 – 7,2 % υδατάνθρακες (λακτόζη) και 0,2% ανόργανα συστατικά. Επίσης, τα 100 ml παρέχουν 60-75 kcal.

Το μητρικό γάλα με τα θρεπτικά συστατικά και την ενέργεια που παρέχει προσφέρει ταχεία μητρικός θηλασμός & οφέληανάπτυξη, προστασία έναντι των μολύνσεων, ενίσχυση της ανάπτυξης του γαστρεντερικού σωλήνα και της άμυνας του ξενιστή. Τα  αντιμικροβιακά και ανοσορρυθμιστικά αποτελέσματα του συμβάλλουν στην υγεία κατά την περίοδο που το βρέφος θηλάζει. Ο θηλασμός μπορεί να έχει προστατευτική επίδραση ενάντια σε διάφορα χρόνια νοσήματα, σε αντίθεση με την τεχνητή σίτιση και την απουσία θηλασμού, που αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων ασθενειών.

Τα οφέλη του μητρικού θηλασμού είναι σημαντικά τόσο για το παιδί και τη μητέρα όσο και για την οικογένεια, το σύστημα υγείας και το περιβάλλον.
Τα οφέλη είναι μεγαλύτερα όταν ο θηλασμός είναι αποκλειστικός (δηλαδή όταν το μωρό λαμβάνει μόνο μητρικό γάλα και κανένα άλλο υγρό) και όταν γίνεται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, όποια και να είναι η διάρκεια του μητρικού θηλασμού, είναι ευεργετικός για το βρέφος.

Η διάρκεια του θηλασμού συνδέεται αντιστρόφως ανάλογα και γραμμικά με τον κίνδυνο υπερβολικού βάρους αφού βάσει ερευνών ο κίνδυνος περιττού βάρους μειώνεται κατά 4% για κάθε μήνα θηλασμού και ότι ο θηλασμός συνδέεται με μείωση του κινδύνου παιδικής παχυσαρκίας.

Επίσης, ο θηλασμός μπορεί να παίξει προστατευτικό ρόλο κατά της παχυσαρκίας, της υπέρτασης, της δυσλιπιδαιμίας και του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2  κατά την ενηλικίωση. Τα ποσοστά παχυσαρκίας είναι σημαντικά χαμηλότερα στα βρέφη που τρέφονται με μητρικό γάλα (μείωση κινδύνου κατά 15 – 30%). Όσον αφορά στο διαβήτη, σε βρέφη που δε θήλασαν, ο κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη ήταν 33% μέσα στα 20 πρώτα χρόνια ζωής. Γιατί ο θηλασμός μπορεί να είναι δύσκολος για μερικές γυναίκες; Παρόλο που όλοι οι ειδικοί υγείας προτείνουν το θηλασμό, δεν είναι εφικτός για όλες τις νέες μητέρες. Μερικές ασθένειες μπορεί να κρατήσουν μια μαμά μακριά από τον θηλασμό, όπως μια γενετική μεταβολική διαταραχή γνωστή ως γαλακτοζαιμία, ο ιός HIV, ο Τ – λεμφοτρόπος ιός (τύπου Ι ή ΙΙ) και ο ιός Ebola. Οι μολύνσεις του μαστού και η χαμηλή ή υψηλή παροχή γάλακτος θα μπορούσαν επίσης να καταστήσουν δύσκολο ή δυσάρεστο τον συνεχή θηλασμό. Είναι καλύτερο να μιλήσετε με το γιατρό σας εάν αντιμετωπίζετε οποιαδήποτε προβλήματα, ειδικά πόνο κατά το θηλασμό, ώστε να μπορείτε να βρείτε μαζί τις πιθανές λύσεις.

Βέβαια, βάζοντας για λίγο τις συστάσεις στην άκρη, οι νέες μητέρες πρέπει να κάνουν ό, τι τις κάνει να αισθάνονται άνετα! Κάποιες μπορεί να θηλάζουν μέχρι και το πρώτο έτος ή και λίγο παραπάνω, ενώ άλλες μόνο για τρεις μήνες, ανάλογα με την παροχή γάλακτος και τον τρόπο ζωής τους. Όσο και αν είναι το διάστημα, είναι σίγουρο πως οι επιδράσεις του θα είναι ευεργετικές!