ΦΥΤΙΚΕΣ ΙΝΕΣ

ΦΥΤΙΚΕΣ ΙΝΕΣ

Φυτικές Ίνες καλούνται τα κυτταρικά τοιχώματα των φυτικών κυττάρων που αποτελούνται κυρίως απο λιγνίνη, κυτταρίνη, πηκτίνη και ημικυτταρίνη.
Σύμφωνα με τον διεθνή οργανισμό Codex Alimentarius των FAO και WHO:
Διαιτητική ή Φυτική Ίνα αποτελείται από πολυμερή υδατανθράκων με βαθμό πολυμερισμού >3, που δεν πέπτονται, δεν διασπώνται ούτε απορροφώνται απο το λεπτό έντερο (δεν αφομοιώνονται απο το ανθρώπινο στομάχι και το λεπτό εντερο)

images 1 ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
Οι φυτικές ίνες διακρίνονται σε διαλυτές και αδιάλυτες στο νερό. Οι διαλυτές ίνες έχουν την ικανότητα να διαλύονται στο ζεστό νερό ενώ αδιάλυτες όχι.

ΠΗΓΕΣ ΦΥΤΙΚΩΝ ΙΝΩΝ
Σηματνικές πηγές φυτικών ινών είναι: Δημητριακά ολικής αλέσης, ξηροί καρπού, όσπρια, λαχανικά, φρούτα
Ένα γεύμα πλούσιο σε φυτικές ίνες βοηθάει στην γρηγορότερη και χρονικά μεγαλύτερη αίσθηση κορεσμού (μειώνεται ο χρόνος διέλευσης τροφής απο τον εντερικό αύλο) , καθως είναι λιγότερο θερμιδικό γιατί περιέχει συχνά, λιγότερα λιπαρά και πρόσθετα σάκχαρα.

Τα άτομα που καταναλώνουν υψηλή ποσότητα φυτικών ινών φαίνεται να έχουν καλύτερο ανοσοποιητικό σύστημα και να αναπτύσσουν σημαντικά μικρότερο κίνδυνο για την εμφάνιση πολλών νοσημάτων όπως:

  • στεφανιαίας καρδιακής νόσου
  • εγκεφαλικού επεισοδίου
  • υπέρτασης
  • διαβήτη (τύπου 2)
  • παχυσαρκία
  • γαστρεντερικές παθήσεις ( γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, έλκος στομάχου, δωδεκαδακτυλικό έλκος, εκκολπωματίτιδα, δυσκοιλιότητα, και αιμορροΐδες)
  • καρκίνο παχέος εντέρου
    Εγκαικριμένες έρευνες έχουν αποδείξει την σημαντικότητα κατανάλωσης φυτικών ινών καθώς η προσληψή τους συμβάλει ειδικότερα στην :
  • μείωση την αρτηριακή πίεσης
  • μείωση χοληστερόλης ορού ( LDL “κακής” χοληστερόλης)
  • βελτίωση του ελέγχου γλυκόζης/ινσουλίνης στα διαβητικά άτομα αλλα και μη διαβητικά (βραδύτερη απορρόφηση γλυκόζης)
  • ενισχύει σημαντικά την απώλεια βάρους στα παχύσαρκα άτομα (δέσμευση λιπιδίων απο τους πήκτες)
  • βελτιώνει την συγκέντρωση λιπιδίων (λιποπρωτεϊνών) του ορού
  • καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας (αύξησης όγκου κοπράνων)
    δέσμευση τοξινών

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΠΡΟΣΛΗΨΗ :
Οι συνιστώμενες προσλήψεις σε φυτικές ίνες για ενήλικες και παιδιά είναι 14g/1000 kcal ή αλλιώς 28γρ/ ημέρα για ενήλικες γυναίκες και 36γρ/ημέρα για ενήλικες άνδρες.
Σύμφωνα με την American Dietetic Association η συνιστώμενη πρόσληψη είναι 20-35g/ ημέρα για υγιείς ενήλικες και η (ηλικία+5) g / ημέρα για τα παιδιά.
Δυστυχώς η μέση κατανάλωση φυτικών ινών κυμαίνεται στα 15g/ ημέρα.

Απαραίτητη κρίνεται η αποτελεσματική εκπαίδευση για ενίσχυση κατανάλωσης φυτικών ινών απο τα τρόφιμα, ή και συμπληρωμάτων. Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι σε αρκετά κλινικά περιστατικά ίσως χρειατεί για ένα χρονικό διάστημα να αφαιρεθούν οι φυτικές ίνες από το διαιτολόγιο ή να περιορισθούν σημαντικά. Αυτό μπορεί να συμβεί σε παθήσεις όπως η νόσος  crohn.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Health benefits of dietary fiber (James W Anderson, Pat Baird, Richard H Davis Jr, Stefanie Ferreri, Mary Knudtson, Ashrat Koraym, Valerie Waters, Christine L Williams)
Position of the American Dietetic Association: Health Implications of Dietary Fiber (Judith A Marlett, Michael I McBurney, Joanne L Slavin)